Followers

..


Tuesday 27 December 2011

Nurul Mizan Qistina..


Assalamualaikum..
perginya Nurul Mizan Qistina adek bongsu ku..
meninggalkan kami pada 25 DISEMBER 2011..
pada pukul lebih kurang 9pm..

Mase kejadian berlaku..
pada 24 DISEMBER 2011
aku xde kat rumah...
 bila umie otw ambik aku kat Hotel Sutera Inn ..
kakngah call umie cakap Enna xcdent..
mase tu jugak umie call aku cakap enna xcdent..
aku nga umie cepat2 ke kecemasan HUSM...
sampai je kat sana..
aku tengok baju kakngah penuh dengan lumuran darah...
aku tengok kepala qistina penuh dengan darah..
sedang menunggu dc check..
tak lama kemudian dc cakap arwah kena buat operation
setelah buat scan ape semua..
dc cakap kena buang darah beku yang ade kat kepala...
dalam pukul 10 pm
arwah masuk dalam dewan bedah..


aku,umie,kakngah,abe iwan,matjue,abe amin 
setia menunggu arwah di luar dewan bedah..
mase tu bab xde kat sini..
bab ade kat KL..dan bab pum otw balik..
mase arwah keluar dari dewan bedah..
kami terkejut sangat..
muka arwah berubah sangat..
arwah kena ditempatkan di
WAD 2 DELIMA (ICU)..
aku dalam hati berharap sangat keabjaiban ALLAH SWT..


( arwah lepas operation)



sampai je di wad..
dc nak bercakap dengan umie..
tiba2..umie keluar dari bilik tu dengan airmata..
aku dengan matjue saling berpandangan..
aku g kat umie..tanya,,,
umie cakap arwah dalam kritikal..
aku dalam hati masih kuat menyatakan arwah masih selamat..
dalam kul 2 pagi baru bab sampai..
bab terus g tngok keadaan arwah..
dalam pukul 4 pagi barulah aku,umie,bab,matjue boley tido...

keesokan harinya ..
dalam pukul 6.30 pagi..
kami dibenarkan tengok arwah..
mase aku tengok arwah pagi tu..
aku tengok ade bekas airmata di pipi arwah..
aku try bercakap2 dengan arwah..
arwah bagi respon dengan menggerak2kan matanya..
dalam hati aku kuat sangat menyatakan yang arwah akan selamat..
lepas beberapa jam kemudian dalam pukul 9 @ 10 pagi..
dc panggil umie untuk bercakap..
lepas bercakap dengan dc..umie keluar dengan airmata lagi ..
umie cakap..arwah memang dalam keadaan kritikal..
arwah hanya bergatung kepada mesin sahaja..
aku tak percaya!!
aku pergi dekat tanya dengan dc sndri..
dan dc cakap..
yang arwah memang dalam keadaan kritikal..
otak arwah semakin bengkak dan otak dia xdapat membantu 
mengawal paru2 nya lagi..
jantung dia berdeyut disebabkan dengan bantuan mesin..
dan dc cakap die xkan bhentikan mesin tersebut dan membiarkan arwah pergi dgn sdri..
lepas dgr yang dc cakap..
aku xthu macam perasaan aku..
aku berharap sangat arwah kembali sembuh..
hari tu aku rase down sangat...setiap saat aku mengeluarkan airmata..
dalam hati aku merayu sangat agar arwah selamat..
jikalau digantikan dengan nyawa aku...
aku sanggup lakukan..


thanks to matjue,taufiq,umie,ain,tikah,nik dan kawan2 ku yang lain
sebab bagi semangat korang dekat aku..



lebih kurang pukul 8 pm  
Sedang aku tido di atas kerusi menunggu..
aku mimpi aku sedang bergurau dengan arwah..
dalam hati mengharapkan keabjaiban ALLAH S.W.T..
tiba-tiba..
Mark Jue tarik tanganku
sambil cakap..
" cepat-cepat awk bangun..Qistina!!"
aku dalam keadaan mamai..
berlari-lari masuk dalam bilik khas yang ditempatkan untuk arwah..
mase tu tengok kakngah sedang nanggis dah..
mase tu jugak paksu cakap..
"kakak..kakak kena kuat!!"
aku tengok pada mesin...aku panggil nama arwah..
arwah xbagi respon pun..
sebelum ni kalau cakap dengan arwah..anak matanya akan bergerak2
aku cakap dekat arwah..
"enna!!enna kena lawan enna!!
kakak tahu enna kuat!!"
tapi dah terlambat..mase tu arwah dah tinggalkan kami..

aku meraung..
aku rase lemah sangat..
tak boley berdiri..
umi peluk aku..."kakak..sabar kak..Allah sayangkan Enna lagi...
kakak kena redha.."
aku tanya umie..
"umie..betul ke enna da xde??"
umie cakap betul kakak..
kakak kena redha...


keesokan harinya 
26 DISEMBER 2011...
aku mandikan jasad arwah..
sayu aku tengok keadaan arwah..
dengan linangan airmata..
aku gosok tubuh arwah..
buat kali terakhitnya..
kakak boleh mandikan enna..
bertapa cantiknya kamu sayang..
kamu seolah2 sedang tidur...
tiada yang secerdik kamu..
tiada yang boleh gantikan tempatmu..
dan buat kali terakhir kalinya..
kakak kucup pipi kiri dan kanan mu...
kakak kucup dahi mu...
dalam hati sebak menahan dari jatuhnya airmata..
ke wajah mu adik..


lebih kurang dalam pukul 10 pagi arwah dikebumikan..
bertapa pilunya hati kakak tengok saat dirimu dibumikan..
tapi cuaca pada hari tu sangat2 mendung..
menunjukkan bertapa sucinya dirimu..
bertapa ALLAH sayangnya dirimu..


lepas ini..
tiada lagi rambut yang kakak nak belai time tidur..
tiada lagi yang boleh temankan kakak tidur..
tiada lagi kepala yang kakak boleh ketuk2..
tiada lagi gelaran "dahi besar"..
tiada lagi ayat "saya tetap lindungi awk"
tiada lagi game online barbie'
tiada lagi colouring book..yang kita selalu kita  warna bersama2..
tiada lagi yang boleh kita main make-up2 bersama
tiada lagi barang warna pink..
tiada lagi yang boleh gerak kakak waktu pagi..
tiada lagi yang tolong bakarkan steam boat untuk kita org..
tiada lagi kedengaran tanggismu..
tiada lagi muncung mu..
dengan sekelip mata sahaja semua tu hilang adik..
tiada siapa yang boleh gantikan tempat mu sayang..
sungguh!!
kehilangan dirimu amat dirasai...
7 tahun kamu bermain dihadapanku..
dengan sekelip mata sahaja enna tinggalkan kakak.
dan pergi buat selamanya..
Al-Fatihah buatmu sayang..












:: Nurul Mizan Qistina Binti Yunus ::
:: 13.06.2004 till 25.12.20011 ::




P/S : Enna...kakak nak na tahu..kakak sayang sangat2 dekat na..
        kakak xde adik perempuan lain dah selain enna dgn kakngah
        kakngah duk jauh..time cuti je dia boleh duk dengan kakak..
        kalau dia dah pergi tempat dia ngaji..kakak tinggal enna jela..
        kakak rindu nak ngenak enna..nak ketuk kepala enna..
        nak cium bau kepala enna..nak peluk enna time tidur..
        kakak dah niat..bila kakak kawin..dan kakak ada anak perempuan..
        kakak nak guna nama enna letak kat anak perempuan kakak nanti..
        biar anak kakak nanti bijak,baik,manja macam mak sedara dia..
        kakak harap enna xmarah ya sayang...
        xsempat kakak nak tengok enna besar dihadapan kakak..

        bersemadilah kamu sayang dengan aman disana..
        tawaran syurga buat mu sayang..
        kamu adalah insan yang dipilih oleh ALLAH
        untuk menjadi ahli syurgaNYA....
       

3 comments:

  1. omaigad.. sumpah ak jugak rindukan dia.. be strong dear..

    ReplyDelete
  2. Takziah, sbr ye.. Allah sygkan dia.

    ReplyDelete
  3. moge dia ditempatkan dikalangan og yg beriman :)amiiiinn, seious entry ni mmg mmg tangkap nanges :( be strong yaw.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...